Skip to content

Research Library

Teachers and Learning Preferences of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder [Arabic]

Teachers and Learning Preferences of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder [Arabic]
Open Access | Unknown | |
Authors:

Scientific Journal of King Faisal University: Humanities and Management Sciences

10.37575/h/edu/220031

Abstract

Students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) need teaching strategies that support their learning, such as Dunn and Dunn’s model, which can help them reach their full potential. This study aimed to investigate teachers’ knowledge of Dunn and Dunn’s model as one of the learning styles models and their perceptions of the importance of using it for students with ADHD. This study utilized a descriptive approach by employing a survey to collect the data. The study sample consisted of 115 teachers in elementary schools in Riyadh city that have ADHD programs. The findings of the study indicated that teachers had no knowledge of Dunn and Dunn’s model, and therefore their perceptions about the importance of using it were low. Additionally, the results showed that there were no significant differences based on the variables (gender, educational qualification, specialization, training courses). The results did, however, reveal that there were significant differences according to the years of teachers’ experience: two to five years of experience showed optimum results. Based on the results of the study, several recommendations were suggested, such as the importance of lectures and workshops under the supervision of specialists in the appropriate learning style.

يحتاج التلاميذ ذوو اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه إلى ممارسات تعليمية تسهم في زيادة دافعيتهم نحو التعلم، ويعدُّ نموذج (دن ودن) أحد أهم أساليب التعلم التي تركّز على تقديم الأنشطة والأساليب التدريسية المتعددة الحواس التي تساعد على مشاركة التلاميذ في العملية التعليمية. لقد سعت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى معرفة المعلمين بنموذج (دن ودن) كأحد أساليب التعلم، وتصوراتهم عن أهمية استخدامه لتعلُّم التلاميذ ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، والاستبانة أداة لجمع البيانات من عينة بلغ حجمها (115) معلمًا ومعلمة في مدارس المرحلة الابتدائية المتضمنة لبرامج فرط الحركة وتشتت الانتباه في مدينة الرياض. وتوصلت إلى جملة من النتائج أبرزها: أن المعلمين ليس لديهم معرفة بنموذج (دن ودن) كأحد أساليب التعلم للتلاميذ ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه؛ ولهذا جاءت تصوراتهم منخفضة عن أهمية استخدامه للتلاميذ ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0,05 فأقل تعزى إلى اختلاف متغير (الجنس، المؤهل العلمي، التخصص، الدورات التدريبية)، وكشفت النتائج عن وجود فروق تعزى إلى اختلاف سنوات الخبرة، وكانت الفروق لصالح (الخبرة بين سنتين وأقل من خمس سنوات). وفي ضوء نتائج الدراسة، وضع الباحثان مجموعة من التوصيات، ومنها: أهمية تقديم محاضرات، وعقد ورش عمل بإشراف مختصين في مجال أساليب التعلم.

Keywords

Hyperactivity, inattention, impulsivity, education, interventions, learning preferences, awareness

Citation

, & (). .
” volume=”24″ issue=”1″ journal=”Scientific Journal of King Faisal University: Humanities and Management Sciences” shortjournal=”Scientific Journal of King Faisal University” startpage=”58″ endpage=”65″ articlenum=”” doi=”10.37575/h/edu/220031″]