Skip to content

Research Library

Level of Awareness among Teachers about Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) (A field study in the Eastern Province of Saudi Arabia) [Arabic]

Level of Awareness among Teachers about Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) (A field study in the Eastern Province of Saudi Arabia) [Arabic]
Open Access | Unknown | |
Authors:

Journal of Special Education and Rehabilitation

10.12816/0055785

Abstract

The present study aimed to identify the Level of Awareness among Public Schools’ Teachers about Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in the Eastern Province of Saudi Arabia. For the purposes of the study, the researcher employed the descriptive analytical method. The study sample consisted of (126) teachers whom (79) male and (47) female of the public school workers in the eastern province of Saudi Arabia that they were chosen in a simple random manner. The researcher designed the teachers’ awareness scale for ADHD, extracted its connotations validity and reliability acceptable for the purposes of measuring level of awareness among public schools’ teachers about ADHD.
The results showed that the level of awareness of teachers of public schools of the disorder was medium on the total score of scale and its’ the three domains, the three domains were arranged consecutively (characteristics and diagnosis, treatment, and general knowledge of the disorder). The results also showed that there were no significant differences between male and female teachers in their level of awareness about ADHD due to specialization and teaching experience variables. Additionally, the results of the study showed that there were significant differences between male and female teachers in their level of awareness about ADHD due to school year variable in favor of the middle stage in the general knowledge domain. Moreover, the results indicated that there were statistically significant differences between male and female teachers in their level of awareness about ADHD due to the gender variable in favor of female teachers on the Total score of scale and in the characteristics and diagnosis domain.

وعي المعلمين والمعلمات باضطراب تشتت الانتباه وفرط الحركة (دراسة ميدانية في المنطقة الشرقية بالسعودية)

هدفت الدارسة الحالية إلى التعرف على مستوى وعي المعلمين والمعلمات باضطارب تشتت
الانتبااو وفارح الحرواةش وال شا عان اار اليةارا التدرسايةش والتيسا،ش والساة الدارسايةش وال ا ش في مساتوى وعاي المعلماين والمعلماات بالاضاطاربت لتحيار اارر الدارساة واا الباها الما الوصفي التحليليت ت ونت عية الدارسة من (126) معلماً ومعلمة م م (79) معلماً و(47) معلمة مااان العااااملين بالمااادارف العاماااة فاااي الم ط اااة الشاااراية بالساااعو اة تااام ا تياااارهم بالطر اااة العشاااوا ية الطبقيةش واستيدم الباه مقياف وعي المعلمين والمعلمات باضطارب تشتت الانتباو وفرح الحروةش مان إعادا وش هيا تام التصااد مان سا ساع الساقومترة بعاد تطةي اع علاى عي اة اساتط ية والتاي

شارت إلى تمتع المقياف بدلالات صدق وابات مرتفعت ا رت نتا الد ارسة إلى ن رجة مستوى وعاااي المعلماااين والمعلماااات بالاضاااطارب وانااات متوساااطة علاااى الدرجاااة ال لياااة وم اااالات المقيااااف الث اااااااةش وجااااااالت مرتبااااااة علااااااى التااااااوالي (اليسااااااا ، والتشاااااايي،ش العاااااا ش والمعرفااااااة العامااااااة بالاضط ارب)ش وما ا رت ال تا عدم وجو فروق ذات لالة بين المعلمين والمعلمات فاي مساتوى وعي م لاضط ارب تشتت الانتباو وفرح الحروة تعزى للتيس، واليةرا التدرسيةش في هاين ا ارت نتااا الد ارسااة فروباااً بااين المعلمااين والمعلمااات فااي مسااتوى وعااي م لاضااط ارب تشااتت الانتباااو وفاارح الحروااااة تعاااازى لمتاياااار الساااا ة الد ارسااااية ولسااااالع المرهلااااة المتوسااااطة فااااي م ااااا المعرفااااة العامااااة بالاضااط اربش بااضااافة إلااى وجااو فااروق بااين المعلمااين والمعلمااات فااي مسااتوى وعااي م باضااط ارب

تشتت الانتباو وفرح الحروة تعزى لمتاير ال ولسالع المعلماات علاى الدرجاة ال لياة وفاي م اا اليسا ، والتشيي،ت

Keywords

Level of Awareness among Teachers, Attention deficit hyperactivity disorder, awareness

Citation

(). .
” volume=”10″ issue=”36″ journal=”Journal of Special Education and Rehabilitation” shortjournal=”” startpage=”” endpage=”” articlenum=”” doi=”10.12816/0055785″]